HISTORIA

HISTORIA

Perinteet kunniaan

Volvo perustettiin Ruotsissa vuonna 1927, ja vuotta myöhemmin ensimmäinen linja-automme aloitti liikennöinnin kaupungin kaduilla. Yhtiön tavoitteena oli jo tuolloin järjestää turvallisia ja tehokkaita kuljetuksia kaikille. Siitä lähtien Volvo on ollut teknisen kehityksen kärjessä, ja olemme säilyttäneet vankan aseman maailman johtavana hyötyajoneuvotekniikan toimijana.

1928–1979

1928
Ensimmäinen linja-auto rakennetaan kuorma-auton alustalle.

1934
Ensimmäinen linja-autoille tarkoitettu alusta rakennetaan. 

1945

Volvon dieselmoottori asennetaan ensimmäistä kertaa linja-autoalustaan.

1951
Tuotevalikoimassa käytetään ensi kertaa Mid-moottorikonseptia.

1955
Turboahdetut moottorit tulevat markkinoille.

1965
Volvo Buses esittelee B58-mallin, ensimmäisen linja-autoissa laajamittaisesti käytetyn alustan.

1968
Volvo Buses tulee itsenäiseksi osaksi Volvo Groupia.

1971
Volvo B59, ensimmäinen matalalattiabussi, tulee markkinoille.

1977
Volvo Buses ottaa käyttöön Boråsin-tehtaan ja valmistaa linja-autoja omilla tehtaillaan Brasilian
Curitibassa.

1979
Volvo Buses esittelee B10M-mallin, sittemmin maailman myydyimmän kaupunki-, linja- ja matkailuliikennöintiin tarkoitetun linja-auton.

1980–1999

1981
Volvo Buses valmistaa vuoden aikana ensimmäistä kertaa yli 4 000 linja-autoa. Volvo ostaa Säffle
Karossfabrik AB -yhtiön.

1988
Volvo ostaa Leyland Bus -yhtiön Isosta-Britanniasta.

1991
Volvo Buses esittelee kaksi takamoottorialustaa, Volvo B12- ja Volvo B10B -mallit.

1994
Volvo Buses julkistaa Volvo B10L -matalalattia-alustan. Linja-autotuotanto käynnistyy Kiinassa. Volvo Buses ostaa Tanskan Aabenraassa ja Saksan Drögmöllerissä toimivat päällirakentajat.

1995
Volvosta tulee kanadalaisen Prévost Car -yhtiön osaomistaja. Volvo B12 -linja-autolle myönnetään Coach of the Year -palkinto. ECB-konseptibussi esitellään.

1996
Uusi kaupunki- ja linjaliikennebussitehdas vihitään käyttöön Wroclawissa, Puolassa.

1998
Volvo ostaa Carrus Oy Finlandin, johtavan pohjoismaisen korivalmistajan. Volvo ostaa osuuden Nova Busista, johtavasta amerikkalaisesta kaupunkibussivalmistajasta. Volvo ostaa MASA-yhtiön, Meksikon johtavan linja-autonvalmistajan.

2000–2009

2001
Volvo Buses esittelee TX-alustan.

2004
Volvo Buses ostaa loput 50 prosenttia Prévost Car Inc -yhtiöstä. Kauppaan kuuluvat Prévost- ja Nova-merkit.

2005
Volvo Buses saa toistaiseksi suurimman tilauksensa: 1 767 Volvo linja-autoa tilataan Santiagoon, Chileen. Linja-autoja käytetään niin kutsutussa BRT (Bus Rapid Transit system) -joukkoliikennejärjestelmässä, johon kuuluu erilliset bussikaistat.

2006
Volvon ensimmäiset kaupunkilinja-autot Bangaloressa, Intiassa, otetaan käyttöön.

2007
Volvo 9700 saa eurooppalaisen Coach of the Year -palkinnon.

2008
Volvo Buses -yhtiön uusi koritehdas vihitään käyttöön Bangaloressa, Intiassa.

Volvo julkistaa Volvo 7800 Artic -BRT-linja-auton Kiinassa.

Volvo julkistaa Volvo 7300 Bi-artic -BRT-linja-auton Meksikossa.

Volvo julkistaa Volvo 7700 Hybrid -linja-auton ja Volvo B5L Hybrid -kaksikerrosbussin Euroopassa.

2009
Volvo Buses tulee Yhdysvaltain ja Kanadan markkinoille. Volvo merkkisiä linja-autoja myydään Pohjois-Amerikassa ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen.

Euro 5 julkistetaan ja 12-litraisen moottorin tilalle tulee huomattavasti polttoainetaloudellisempi 13 litran moottori.

2010 – NYKYHETKI

2010
Volvo Buses aloittaa Volvo 7700 Hybrid -linja-autojen sarjatuotannon. Ne pienentävät polttoaineenkulutusta jopa 35 prosenttia.

2011
Volvo Buses julkistaa Volvo 7900 Hybrid -mallin, joka kuluttaa jopa 37 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin tavalliset dieselbussit.

2013
Volvo Buses esittelee Euro 6 -moottorin Euroopassa.

2014
UD-merkki esitellään Intiassa.

Volvo 7900 Electric Hybrid julkistetaan.

Kehittynyt automaattijarrutusjärjestelmä otetaan käyttöön linja-autoissa.

Kuljettajan työtä tukeva Volvo I-Coaching -järjestelmä julkistetaan.

2015
ElectriCity-projekti käynnistyy Göteborgissa, Ruotsissa.

Useita turvallisuusominaisuuksia esitellään: Volvo Dynamic Steering (VDS), etutörmäysvaroitin (FCW), hätäjarrulla varustettu törmäysvaroitin (CWEB), kaistavahti ja tutkaohjattu ACC-vakionopeudensäädin.

MITÄ TEEMME

MITÄ TEEMME

Kestäviä kuljetusratkaisuja

Mitä teemme
Volvo linja-autot

Volvo linja-autot

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä